Hinduizm

Ana Sayfa Forum Din ve İnançlar Hinduizm Panenteizm vs Monoteizm

Panenteizm vs Monoteizm

  • Ozan Gnosis
    Ozan Gnosis
    dunyadinleri.com/amethystium
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Ankara
    Meslek : Bilişim
    Giriş : 963
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : Belirtmiyor
  • Yazan : Ozan Gnosis Tarih : Kategori : Hinduizm Cevaplar : 10 Okunma : 3195 Beğeniler : 0
    Panenteizm vs Monoteizm

    Hindu panenteizmi mi yoksa monoteizm mi?

    Eğer Tanrı’nın gerçek anlamda her yerde olduğu soyleniyorsa, Tanrı’nın gerçek anlamda her türlü mekandan tamamen bağımsız olduğu söyleniyorsa gerçek tevhid monoteizm değil panenteizmdir, yaratılış fikri de celiskilidir. Tanrı “tek” değil “tüm”dür. Ayni fikri Vahdeti vucud cu cesitli Sufiler de dile getirmistir.

    Literal anlamda "yaratılış" fikri celiskilidir çünkü Tanrı'nın mekanı yoktur başka bir deyişle Tanrı zaten her şeydir, ve her yerdedir. Tanrı gerçekten de her şey ise ve "her yerde" ise kendisinin olmadığı bir yer de yok demektir. Kendisinin olmadığı bir yer yoksanereyekendisinden bir şekilde ayrı bir şeyler yaratacaktır? Tanrı eğer her şey değilse, bir şey ise o zaman nasıl ona gerçek anlamda "her türlü mekandan bağımsızdır" denebilir? "her şey" olan bir varlığın kendisinden ayrı olarak "bir şey" yaratabilmesi mümkün değildir çünkü kendisi zaten her şeydir eğer kendisinin bir şey yaratması söz konusuyla bunun için bir anlamda mekana bağlı olması gerekir. Dolayısıyla "yaratılış" falan yoktur ya da "yaratılış" kelimesiyle anlatılan şey, evrenin Tanrı'nın bir tezahürü olmasıdır. Dolayısıyla evren Tanrı'nın bir tezahürü ise etrafımızda neyi görsek neyi hissetsek Tanrı oradadır, çünkü “bütün evren Tanrı’nın içinde örülegelmiştir.” Yani 5 duyumuzla görüp algıladığımız hiçbir şey Tanrı'dan yoksun değildir, yoksun olsaydı “kısır bir kadının oğlu gibi bir hiçlik olurdu o.” Tanrı her bir atomun içindeki hareketi/devinimi sağlayan enerji dolayısıyla her şeydeki sonsuz enerji olduğuna göre, aynı zamanda maddedir de çünkü "enerji" ve "madde" kavramları da özde yani nihai noktada, bambaşka şeyler değildir, madde enerjinin bir başka halidir ya da yoğunlaşmış halidir de denebilir. Tanrı görünen ve görünmeyen her şeydir, hem ışıktır hem de karanlık, fizik yasalarıdır, doğa yasalarıdır. Bakış açısına ve idrak seviysine göre hem nihai gerçek hem de yanılsamadır.

    Dolayısıyla bir anlamda Tanrı her şeydir ile Tanrı hiçbir şeydir arasında fark da yoktur mesela okyanusta yaşayan ve okyanustan başka bir şey görmeyen, her şeyi "okyanus düzleminde" değerlendiren bir balık için okyanus her şeydir ile okyanus yoktur arasında bir fark yoktur, onun için okyanus diye bir varlık kavramsal olarak var olsa bile idrak anlamında yoktur çünkü balık, ancak okyanustan "başka bir şey" olduğunu idrak anlamında düşünebilirse DENEYİMleyebilirse kavrayabilirse eğer "okyanus" diye bir olgunun varlığını idrak edebilir, ayrışmanın olmadığı yerde idrak ve deneyimleme anlamında ayrıştırma da olamaz madde/uzay düzleminde düşünen bir birey için Tanrı'nın varlığı ile yokluğu aynı şeydir idrak açısından.

    Tanrı gerçekten de her yerdeyse yani her şey ise bu bizleri de kapsamaktadır, okyanustan alınmış bir su damlası nasıl özde "okyanus" ise biz de öyle Tanrı'yız denilebilir. Her şeyin Tanrı’nın parçası olması, bunların toplanıp voltranı oluşturur gibi Tanrı’yı oluşturacağı anlamına da gelmez, toplanıp Voltranı oluşturamayız tabi parçalar toplanıp sonsuzu oluşturamaz biz de sadece o sonsuzun tezahürleriyiz zaten amacımız sonsuzun içinde erimek tıpkı başlangıçta olduğumuz gibi.

    Bardak ters çevrilerek oraya hapsolmuş bir hava nasıl ki her yerdeki havaysa özde ondan ayrı değilse, biz de öyle Tanrı'dan ayrı varlık değiliz denilebilir.

    Strict Monoteizm’de Tanrı’nın sayısal anlamda basitçe “1” olması da mekanlar üstü Tanrı fikriyle çok uyumlu değildir, Tanrı'nın sayısal anlamda 1 olması imkansızdır çünkü mekana bağlı değildir, sayısal olarak birlik veya çokluk mekana bağlı olgular için mevcuttur. Mekan/uzay düzleminde düşünürseniz sayısal olarak 1-2-3 bir şeyler için bir şeyler ifade edebilir mekana bağlı olmayan şeyler için ise saçmadır.

    Tanrı bir midir ifadesi "Boşluk bir midir" ya da dünya için "hava bir midir" şeklinde sormaya benzer. Tanrı sayısal olarak 1 değildir ama "tüm"dür.

    Tek Tanrılı dinler hem “Tanrı her yerdedir” der hem de yarattıklarının kendisinden ayrı olduğunu söyler bu da “Tanrı gerçek anlamda her yerde değildir” manasına gelir, monoteizm çelişkilidir.

    OZAN FIRAT

    İmza

    http://mistikfelsefe.blogspot.com.tr/ Işığın ancak üzerinde yansıyacak bir şey olduğunda aydınlatma niteliğine sahip olması gibi,sonsuz gizem ışığı Tanrı da sonsuz evren şeklinde tezahür ederek sonsuz sayıda canlı bilincinin üzerinde yansıyıp aydınlanan ışık oldu.

Tanrı kelimesiyle tanımladığımız O değildir.Ama ta…

  • Arayış Arayış
    Arayış Arayış
    dunyadinleri.com/serkandb68c
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Eskişehir
    Meslek : Bankacı
    Giriş : 191
    İnandığınız Din : İslam (Sünni)
    İnançlı Birimisiniz? : Çok İnançlıyım
  • Yazan : Arayış Arayış Tarih : Beğeniler : 0

    Tanrı kelimesiyle tanımladığımız O değildir.Ama tanımlamakta zorundayız..Tanımlanan ve tanımlanmayan O dur.

    Onun yarattığı herşeyde böyledir.Tanımlanır ve tanımlanamazdır.

    Kendini bildiği , aşikar kıldığı kadar bilinmezdirde.Gizemdir,Batındır.Her şey gibi.Yarttığından gayrı değildir.

    Bİzler ise herşeyi bilmek istiyoruz ,Tanrıyı bile.Görmek istiyoruz ,koklamak,dokunmak.Bilmemenin de bilmek ,bilmeninde bilmemek olduğunu anladığımızda belki Onu anlayamayacağız artık.Anlayamayacağımızı bildiğimizde anlamış olacağız.

    O tanımlanırsa sınırlanmış olur.Sınırlı olan herşeyde ölümlüdür.Ölümlü olan O değildir.

    Bu sebeple O isimsizdir.

    İnsanda öyle..

    İmza

    Bir nefes çektiğinde ciğerlerine , Tadını alabiliyorsan Hayatın Varsın. Verdiğinde nefsi sahibine Artık Hayatsın.(Arayış)

Alıntı Arayış Arayış Demişki : Tanrı kelimesiyle t…

  • Ozan Gnosis
    Ozan Gnosis
    dunyadinleri.com/amethystium
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Ankara
    Meslek : Bilişim
    Giriş : 963
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : Belirtmiyor
  • Yazan : Ozan Gnosis Tarih : Beğeniler : 0

    Alıntı Arayış Arayış Demişki :
    Tanrı kelimesiyle tanımladığımız O değildir Ama tanımlamakta zorundayız Tanımlanan ve tanımlanmayan O dur Onun yarattığı herşeyde böyledir Tanımlanır ve tanımlanamazdır Kendini bildiği aşikar kıldığı kadar bilinmezdirde GizemdirBatındır Her şey gibi Yarttığından gayrı değildir Bİzler ise herşeyi bilmek istiyoruz Tanrıyı bile Görmek istiyoruz koklamakdokunmak Bilmemenin de bilmek bilmeninde bilmemek olduğunu anladığımızda belki Onu anlayamayacağız artık Anlayamayacağımızı bildiğimizde anlamış olacağız O tanımlanırsa sınırlanmış olur Sınırlı olan herşeyde ölümlüdür Ölümlü olan O değildir Bu sebeple O isimsizdir İnsanda öyle


    Cevap :

    Sevgili Arayis, bunlari okurken sanki bir Hindu Upanisadi okuyorum sandim Buna cok benzer ifadeler, Upanishadlar`da da geciyor.... Gercekten, zaman zaman paradoksal olabilen bazi gercekleri guzel ozetlemissiniz, tesekkur ederim.

    İmza

    http://mistikfelsefe.blogspot.com.tr/ Işığın ancak üzerinde yansıyacak bir şey olduğunda aydınlatma niteliğine sahip olması gibi,sonsuz gizem ışığı Tanrı da sonsuz evren şeklinde tezahür ederek sonsuz sayıda canlı bilincinin üzerinde yansıyıp aydınlanan ışık oldu.

Alıntı Arayış Arayış Demişki : ...O isimsizdir...…

Alıntıdır ; Allah kelimesinin kökenini araştıran d…

  • Arayış Arayış
    Arayış Arayış
    dunyadinleri.com/serkandb68c
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Eskişehir
    Meslek : Bankacı
    Giriş : 191
    İnandığınız Din : İslam (Sünni)
    İnançlı Birimisiniz? : Çok İnançlıyım
  • Yazan : Arayış Arayış Tarih : Beğeniler : 0

    Alıntıdır ;

    "Allah" kelimesinin kökenini araştıran dil bilimcileri, bu konuda birçok beyanlarda bulunmuşlarsa da en kuvvetli görüş; bu kelimenin Arapça olup herhangi bir kelimeden türetilmeden aynen kullanıldığı ve has bir isim olduğudur.

    Kelimenin herhangi bir kökten türemiş olmayıp, sözlük manası taşımadığı ve gerçek mâbudun özel adını teşkil ettiği, yahut sözlükte bir anlamı olsa bile gerçek mâbuda ad olunca bu anlamı kaybettiği ekseriyetle benimsenmektedir.

    http://www.sorularlaislamiyet.com/article/15821/allah-kelimesi-arapca-midir-anlami-nedir.html

    Allah kelimesi tüm sıfat ve melekelerin toplandığı anlamsızlıktır...İsimsizlik halidir...

    İmza

    Bir nefes çektiğinde ciğerlerine , Tadını alabiliyorsan Hayatın Varsın. Verdiğinde nefsi sahibine Artık Hayatsın.(Arayış)

Alıntı Arayış Arayış Demişki : Allah kelimesi tüm…

  • Ârif Cemil
    Ârif Cemil
    dunyadinleri.com/murat83871
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Manisa
    Meslek : Serbest
    Giriş : 2174
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : İnançlıyım
  • Yazan : Ârif Cemil Tarih : Beğeniler : 0

    Alıntı Arayış Arayış Demişki :
    Allah kelimesi tüm sıfat ve melekelerin toplandığı anlamsızlıktır İsimsizlik halidir


    Cevap :

    "En güzel isimler Allah'ındır. Öyleyse O'na bunlarla dua edin. O'nun isimleri konusunda ilhada düşenleri bırakın. Onlar, yapmakta olduklarının ce­zasını göreceklerdir." Â'raf: 180

    Mukatil der ki:
    "Bir müslüman namazında bir keresinde Allah'a, bir kere­sinde de Rahman'a (ya da ya Rahman, ya Rahîm diyerek) dua etmişti.

    Bunu duyan Ebu Cehl:
    "Muhammed ve ashabı bir rabbe tapındıklarını iddia etmiyor­lar mı? Bu adama ne oluyor ki iki rabba dua ediyor?!" demiş de bunun üzerine Allah Tealâ bu âyet-i kerimeyi indirmiş."

    İbn Cerir et-Taberî, Camiu’l-Beyan, 9/83; İbnu'l-Cevzî, Zadu’l-Mesir, 3/292; Kurtubî, Camiu li Ahkami’l-Kur’an, 7/206.


    "De ki: "İster Allah deyin, ister Rahman deyin, hangisini der­seniz deyin, en güzel isimler O'nundur." İsrâ: 110

    İbnu Abbas'tan (r.a.) rivayet edildi:
    "Rasûlullah (s.a.v.), Mekke'de bir gün dua etti. Duasında:
    "Ya Allah, Ya Rahman" buyurdu.

    Müşrikler:
    "Şu Sâbiîye bakın. Bizi iki ilâh'a duadan men ediyor, kendisi iki ilâh'a dua ediyor." dediler. Allahü Teâlâ bu âyeti indirdi."

    İbn Merduyeh; İmam Celaleddin es-Suyuti, Lubabu’n-Nukul Fi Esbabi’n-Nuzul, Fatih Yayınevi: 1/428.

    ***

    Allah, kendisine isim verilmesinden pek şikâyetçi görünmüyor. Hattâ, "En güzel isimler O'nundur." diyerek de sâhipleniyor. Siz ise, 'Allah' kelimesinin "isimsizlik hâli" olduğunu söylüyorsunuz. Kusûra bakmayın; anlamakta zorlanıyorum.

    İmza

Alıntı Ârif Cemil Demişki : Allah, kendisine…

  • Ozan Gnosis
    Ozan Gnosis
    dunyadinleri.com/amethystium
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Ankara
    Meslek : Bilişim
    Giriş : 963
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : Belirtmiyor
  • Yazan : Ozan Gnosis Tarih : Beğeniler : 0

    Alıntı Ârif Cemil Demişki :

    Allah, kendisine isim verilmesinden pek şikâyetçi görünmüyor. Hattâ, "En güzel isimler O'nundur." diyerek de sâhipleniyor. Siz ise, 'Allah' kelimesinin "isimsizlik hâli" olduğunu söylüyorsunuz. Kusûra bakmayın; anlamakta zorlanıyorum.


    Cevap :

    Dogru... Kur`an`daki anlatimlara bakarsak "Allah", "Tanri" gibi kelimelerin ustunde fazla dusunmememiz gerekir bu gibi kelimeler felsefi herhangi bir derinligi icinde barindirmaz cunku, tahtinda oturan sonsuz guclu bir kral gibi olan bir varliktir "Allah" / "Tanri"... Dolayisiyla ismi de vardir sifati da vardir kisiligi de vardir hatta cogu zaman insan gibi tepki gosterir olaylara... Ancak tasavvuf/Sufizm kulturunun "hakikat penceresi" asamasindan bakarsak, sevgili Arayis`in yazdiklari dogrudur anlamlidir ancak bu yazilanlar ne kadar Kur`an ile bagdasiyor, iste bu tartisilir. Ben zaten bu gibi dusuncelerin, Tasavvuf ve Sufizm felsefeleri dahil, Kur`an ile bagdastigina sahsen inanmiyorum.

    İmza

    http://mistikfelsefe.blogspot.com.tr/ Işığın ancak üzerinde yansıyacak bir şey olduğunda aydınlatma niteliğine sahip olması gibi,sonsuz gizem ışığı Tanrı da sonsuz evren şeklinde tezahür ederek sonsuz sayıda canlı bilincinin üzerinde yansıyıp aydınlanan ışık oldu.

Şöyle diyelim Arif Cemil bir şahsın ismi ,Arife is…

  • Arayış Arayış
    Arayış Arayış
    dunyadinleri.com/serkandb68c
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Eskişehir
    Meslek : Bankacı
    Giriş : 191
    İnandığınız Din : İslam (Sünni)
    İnançlı Birimisiniz? : Çok İnançlıyım
  • Yazan : Arayış Arayış Tarih : Beğeniler : 0

    Şöyle diyelim

    Arif Cemil bir şahsın ismi ,Arife isim verirsek onu tanılamış oluruz.Ama aslında arif isimsizdir.Ona sonradan İsim takılmıştır.Arif ismiyle kişiselleşmiştir ,Aslında isimsizliğinin&tanımlara sığmadığının farkındamıdır ?

    İsimsizdir derken tanımlanamadığını söylüyoruz .İsimleri verenlerin bizler olduğumuzu.İsimlerle parçalara bölüp bütünü göremediğimizi.Sakladığımızı.Aslında O saklanmıyor.Tek,Bir,Bütün.Onu saklayan bizim algılarımız(HİNDUİZİMDE MAYA DENİYOR).Kendimizi ve herşeyi isimler vererek ayırıyoruz ,sonra herşeye ve kendimize yabancılaşıyoruz.Kendimizi hayattan gayrı görüyoruz.Hay olandan..

    Allah Ademe isimleri öğretti ,nedemekki bu ?

    Deki O Allah Tektir (Bölünmez bir bütündür) ''İhlas Suresi'' yani ezeli ve ebedidir.Başı ve sonu yoktur.Sınırlı değildir.Yani tanımlı değildir ,yani tanımlanamaz,yani isimle sınırlanamaz..

    Bölünemez.Bölen biziz..Biz lerde aslında isimsiziz.

    Ben Sevgili Fırat gibi düşünmüyorum özde tüm öğretilerin aynı özü anlatmaya çabaladıklarını görüyorum.

    Sevgili Arif anlamıyorsak anlamaya başlamışısız demektir..

    İmza

    Bir nefes çektiğinde ciğerlerine , Tadını alabiliyorsan Hayatın Varsın. Verdiğinde nefsi sahibine Artık Hayatsın.(Arayış)

Bu konuyla ilgili oldugunu dusundugum bir Budist m…

  • Ozan Gnosis
    Ozan Gnosis
    dunyadinleri.com/amethystium
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Ankara
    Meslek : Bilişim
    Giriş : 963
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : Belirtmiyor
  • Yazan : Ozan Gnosis Tarih : Beğeniler : 0

    Bu konuyla ilgili oldugunu dusundugum bir Budist metni geldi aklima, Milinda Panha...

    MetindeGrek kralı, Buddhist usta Nagasena'ya seslenir:

    "Efendim, adınız nedir?" "Bana Nagasena derler fakat bu yalnızca bir isim, bir sözcük, içinde bir kimlik, bir benlik yok. Bir ad, bir lakap, yalın bir sözcükten başka bir şey değil" Bu cevap üzerine kral yanındaki Yunanlılara şaşkınlığını ifade eder sonra tekrar usta Magasena'ya döner ve sorar "O zaman Nagasena, dünyada katil de yok iyilik yapan da yok kötülük yapan da yok çalan da yok öğretmen de yok usta da yok...Sen 'Nagasena' olduğunu söylüyorsun!

    "Nagasena bu saçlar mıdır?” “Hayır büyük kral”, “Duygu ve coşkular mıdır?” “Hayır büyük kral” Nagasena kraldan arabayı tanımlamasını ister. “Tekerlek, .., ok, sandık ve kollar bir arada olunca arabadan söz edilir. Araba yalnizca bir ad, adlandırmaktan, belirtmekten başka bir işe yaramayan boş bir sözcükten başka bir şey değil.” “Evet kralım. Benim de saçlarım, derim...(vücudun 32 bölümü, bunlara beyin de dahil, sayılır) ad ve bedenim, duygularım, algılarım, geçmiş eylemlerimle biçim almış karakter özelliklerim, ayırt edici bilincim (bu sayılanlar 5 Skandha'ya, "Five aggregates" de denir, dahildir) bir araya gelince Nagasena adi veriliyor. Ama kimlik, benlik söz konusu değil, nasil arabanın beş bölümü bir araya gelince 'araba' diyorlarsa, beş Skandha da bir araya gelince bir 'benlik'ten bir özneden söz ediliyor."


    İmza

    http://mistikfelsefe.blogspot.com.tr/ Işığın ancak üzerinde yansıyacak bir şey olduğunda aydınlatma niteliğine sahip olması gibi,sonsuz gizem ışığı Tanrı da sonsuz evren şeklinde tezahür ederek sonsuz sayıda canlı bilincinin üzerinde yansıyıp aydınlanan ışık oldu.

Alıntı Arayış Arayış Demişki : Sevgili Arif anlamı…

  • Ârif Cemil
    Ârif Cemil
    dunyadinleri.com/murat83871
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Manisa
    Meslek : Serbest
    Giriş : 2174
    İnandığınız Din : Belirtmiyor
    İnançlı Birimisiniz? : İnançlıyım
  • Yazan : Ârif Cemil Tarih : Beğeniler : 0

    Alıntı Arayış Arayış Demişki :
    Sevgili Arif anlamıyorsak anlamaya başlamışısız demektir..


    Cevap

    Sizin, Tanrı'yı algılama ve tanımlama(*) çabanızda görünür olan hususlara bir itirâzım yok. Fakat bu mütâlaanız, Kur'andaki Allah'ın kendisini tanımlama biçimiyle uyuşmuyor. Bunun böyle olduğunu gösterme adına kaynak verdim. Yorumlar ağırlıklı olarak sahibinin subjektif algısına dayanınca ortak nokta bulmak zorlaştığı gibi, peşinden inatlaşmalar da başlıyor. Böyle olmaması için ben her yazımda mümkün olduğunca kaynak vererek düşüncelerimi ifâdeye çabalıyorum.

    Anlamadığımı farkedebilmekle iftihar ederim.

    Çünki; yanılanların çoğu bildiğini zannedenlerdir.

    ________________________________________

    (*) Bir imanlı için gerekli olan algı ve tanımdan söz ediyorum. Yoksa, Tanrı'yı tam bilmek için O'nun gibi olmak gerekir. Bu da, Tanrıdan başka hiç bir güç için mümkün değildir.

    İmza

Teşekkür ederim Arif Bende yazdıklarının bir kayna…

  • Arayış Arayış
    Arayış Arayış
    dunyadinleri.com/serkandb68c
    buradaydı
    Cinsiyet : Bay
    Şehir : Eskişehir
    Meslek : Bankacı
    Giriş : 191
    İnandığınız Din : İslam (Sünni)
    İnançlı Birimisiniz? : Çok İnançlıyım
  • Yazan : Arayış Arayış Tarih : Beğeniler : 0

    Teşekkür ederim Arif

    Bende yazdıklarının bir kaynağa dayandığını biliyorum ,Ama kaynaklar yanıltıcıdır.Asıl olan düşünmektir ,bağ kurmak...

    Bildiklerimiz bizden öncekilerin bize aktarımlarıdır.Düşüncelere ,fikirlere taraf olmadan baktığımız ölçüde fikir sahibi olabiliriz.Sahiplenmek ,sahibi olmak.Para gibi ,paramı bize sahip bizmi paraya,önemli olan bu.

    Bizim sandğımız düşünceler ,düşler..Benleştirdiğimiz düşünceler ,surlarla kuşattığımız benler..

    Bilen kişi doğru demez ,

    Yanılan yanlış....

    Fırat kardeşimin dediği gibi ,araba birçok parçadan oluşur.Parçalar benim ,Araba benim değilki...Bizim..

    Teşekkür ederim..

    İmza

    Bir nefes çektiğinde ciğerlerine , Tadını alabiliyorsan Hayatın Varsın. Verdiğinde nefsi sahibine Artık Hayatsın.(Arayış)