Zahiriler’de (Zahiriyye) naslar dışında sadece sahabe icmaı kabul edilip kıyas reddedildiği için istishabın payına oldukça geniş bir alan kalmasına mukabil Hanefi, Maliki ve Hanbeliler’de dört asıldan sonra gelen istihsan, istislah, sedd-i zerai, örf, amel-i ehl-i Medine gibi tali delillerle de pek çok meselenin hükme bağlanabilmesi bu mezheplerde istishaba duyulan ihtiyacı nisbeten azaltmıştır. Şafiiler ise icmaı sahabe nesliyle sınırlı görmedikleri gibi kıyası da kabul ettiklerinden onlarda istishaba bırakılacak alan Zahiriler’e nisbetle daha dardır; buna karşılık üç mezhep, istishaba daha geniş yer ayırmak ve oluşan sıkışıklığı belli oranda istishab ile aşmak durumunda kalmıştır. Fakat bu konuda da Şafiiler ihtiyatlı hareket etmekte, peygamberlik geldikten sonra eşyada yasaklığın veya ibahanın ilke sayılması yönündeki yaklaşımları mutlak şekilde benimsemeyip zararlı konularda birinci, yararlı konularda ise ikinci yaklaşımın esas alınması görüşüne katılmaktadır.
Bırakın Fikirleriniz Özgür Kalsın ! https://www.alternatifforum.org
Dunyadinleri.Com Yöneticisi
Yorumlar : 0
Şafii Mezhebi Şeri Delillerinde Kıyas'ın YeriYorumlar : 0
Şafii Mezhebi Usulü'nde Kitap ve SünnetYorumlar : 0
Şafii Mezhebinin Bazı Füru HükümleriYorumlar : 0
Şafii Mezhebi Usulü'nde İcma ve Sahabi KavliYorumlar : 0
Şafii Mezhebi UsulüYorumlar : 0
Şafii Mezhebi Şeri Dellillerinde İstishab'ın Önemi