Ahmed b. Hanbel, hayatı boyunca fıkha dair görüş ve fetvalarını yazdırmamaya özen göstermiş ve kendi re’yi yerine zayıf dahi olsa hadise itibar etmiştir. Ancak bu, onun usule dair hiçbir görüşünün bulunmadığı anlamına gelmez. Devamını Oku »
Günümüzde Hanbeli Mezhebinin Durumu ve Yaygın Olduğu Bölgeler Devamını Oku »
Osmanlılar’ın Suriye ve Mısır’ı fethinden sonra devletin resmi mezhebi olan Hanefiliğin öne çıktığı ve bu durumun Hanbeliliğin gelişmesini olumsuz yönde etkilediği gözlenmektedir. Devamını Oku »
Mısır Memlükleri, İran Moğolları ile Filistin ve Suriye Frankları karşısında Bağdat’ın düşmesiyle ortaya çıkan Sünni dünyanın liderliği hususundaki boşluğu doldurmaya başlamışlar ve Hanbeli Ekolünün Gelişimine Katkı Sağlamışlardır. Devamını Oku »
Avatar inanışı Vedalara dayanmaktadır. Avatar herhangi bir canlı olabileceği gibi cansız nesneler olabilir. Taş, bitki veya ağaçlar da avatarlaşabilir. Hindu inanışına göre pek çok sayıda avatar bulunmaktadır. Devamını Oku »
Kast sisteminin temel ilkesi; doğumdan itibaren tüm insanlar arasında görevlerin, hakların, sorumlulukların ve gücün kesin çizgilerle ayrılmış olmasıdır, yani sosyal sınıflar arasında bir uçurum yaratmaktadır. Devamını Oku »
Budizm’deki vejetaryenliğe ve hayvanların şiddet uygulanarak öldürülüp avlanmalarına tepki olarak Ahimsa (şiddete karşı olma) mantığıyla, Hindular et ile beslenmeyi kesin olarak yasaklamıştır. Devamını Oku »
Hanbeli Mezhebinin Bağdat Abbasi Halifeliği'nin Son iki Yüzyılında Gelişmesi Devamını Oku »
Bu dönemde mezhebin doktrini ve eğitimi sürekli olarak yükselen bir grafik çizmemiş, tarihi ve siyasi olayların da etkisiyle bazı iniş çıkışlar yaşanmıştır. Devamını Oku »
Hanbeli mezhebinin kuruluşunun tamamlandığı bu dönem, Ahmed b. Hanbel’in 241 (855) yılında ölümünden Büveyhiler’in Bağdat’ı ele geçirmelerine kadar geçen yaklaşık bir asırlık süreyi kapsar. Devamını Oku »
Ahmed b. Hanbel’in görüşleri etrafında oluşan ve ona nisbetle anılan Hanbeli mezhebi, gerek mezhep imamının yaşadığı dönem gerekse mezhepleşme süreci bakımından Hanefi, Maliki ve Şafii mezhebinden son… Devamını Oku »
Maliki mezhebinin üç temel özelliği füru-i fıkıhtaki görüşlerini büyük ölçüde belirlemiştir. Bunlar köken itibariyle ehl-i Hicaz fıkhının devamı olmakla amel ve maslahatı esaslı birer kaynak olarak ka… Devamını Oku »
Hadislerin asli kaynaklarını ve isnadlarını belirleme yöntemine Tahric denir. Maliki mezhebinde tahric hakkındaki tasavvur ve görüşler ana hatlarıyla Şafii mütekellimin usul literatürü ile paraleldir. Devamını Oku »
İmam Malik’in bir meselede birden fazla görüşü bulunuyorsa müctehid fakih bu görüşler arasından Malik’in usul anlayışına en uygun olanını tercih ederken müctehid olmayan fakih onun en son beyan ettiği görüşü benimsemelidir. Devamını Oku »
Maslahat, örf, zaruret veya bir diğer esasa dayanılarak racih yahut meşhur karşısında tercih edilmiş ve uygulamaya geçmiş zayıf yahut şaz görüştür. “Maceriyyat” olarak da anılır. Devamını Oku »