|
Sümer Dini ve Tanrıları
Sümer Dini:
İ.Ö. IV. binyılda Aşağı Mezapotamya'da yaşayan halkların inançları. Sümer
dünyası XIX. yüzyılda keşfedilinceye inanç alanının temel bilgilerinde bir
hayli değişiklikler olmuştur. Türkistan bozkırlarından Dicle'yle Fırat deltasına
inen bu çok becerikli ve bilgili ulus, bölgelerinin kuzeyinde yaşayan Akad'larıda
etkileyerek, olağan üstü bir uygarlık geliştirmiştir.
Sumer dini çoktanrılı bir dindi. Dünyada, evrende, doğada görülen, hissedilen her nesnenin bir Tanrısı vardı. Tanrılar insan görünümünde, fakat insanüstü güçleri olan ölümsüz varlıklardı. İnsanlar gibi, onlann da çocuklan ve eşlerinden oluşan aileleri bulunuyordu. Bu aileler kral gibi bir Baştanrı altında toplanmışlardı. Tanrılar da insanlar gibi sever, üzülür, kızar, kıskanır, kavga eder, kötülük yapar, hastalanır, hatta yaralanabilirlerdi. Yer, Gök, Hava, Su Tanrılan yaratıcı, diğerleri yönetici ve koruyucu Tanrılardı.
Her şehrin bir koruyucu Tanrısı vardı. O Tanrı, şehrinin iyi yaşam sürmesinden sorumlu idi. Onun gücü, şehrinin iyi veya fena olduğuna göre değişirdi. Bunlara aym zamanda diğer şehirlerde de tapılırdı. Bu şehir Tanrıları, evrenin yönetimini aralannda bölüşmüşlerdi. Tanrılara ait listelerde 1500 kadar Tanrı adı bulunması, Sumerlilerin ne kadar çok Tanrı yarattığını göstermektedir.
Tanrıları insan şeklinde algılamalan, Tanrıları şehirlerin dışında evren ve doğa Tanrısı olarak geliştirmeleri ve onlan uyumlu bir sistem içine almalan, Sumerlilerin önemli ruhsal başanları olarak kabul edilmektedir. Tanrılar yalnız evrende değil, insanlarm yaşamına da girerler. Örneğin, yorulmak bilmeden gezen Güneş Tanrısı Utu, her şeyi görür, adaleti korur, insanlara yardım eder, ciğer falı bakanlann piridir. Bilgelik ve Su Tanrısı Enki, insanlann ve sihirbazlarm koruyucusudur. Venüs yıldızını simgeleyen Tanrıça İnanna, âşıklann ve savaşçılann koruyucusudur
Sumer'de Tanrılar istediklerini yapar; onlar, insanlara ne istediklerini bildirmez. Ancak insanlar onlara, kendilerinden istenileni sorarak öğrenebilir. Bu, kurban edilen hayvanlann karaciğerlerindeki işaretlere göre anlaşılır. Bu işaretlerin ne olduğu, neyi anlattığı, bu hususta yazılmış kataloglarda bulunur; rahipler ona göre onlan yorumlar. Ayrıca rüya ile de Tanrı istediğini bildirir. Tanrının yapılacak bir işi uygun görüp görmediğini anlamak isteyen; mabede gider, kurban keser, dua eder ve uykuya yatar. Gördüğü rüyanın olumlu veya olumsuz olduğunu da ancak rahip yorumlar.
Sumerliler, bu Tanrılar dünyası üzerine pek çok efsane geliştirmişler; şiirler yazmış, ilahiler bestelemiş, törenler düzenlemiş ve bütün bunlan yazıya geçirerek zamanımıza kadar ulaşmasını sağlamışlardır. Onlann kurduklan çokTanrılı din, yavaş yavaş tektanrıya dönüşerek, bugünkü dinlerin temelini oluşturnuştur. Fakat bu arada diğer Tanrılar da tamamıyla yok olmayarak bu dinlerde melekler, şeytanlar, cinler olarak varlıklarını korumaktadır.
Patesi ya da Ensi adını
verdikleri rahip-krallarla yönetiliyorlardı. Bugün için onlardan daha öncesi
bulunmadığına ve bilinmediğine göre, keşfedildikleri tarihe kadar başka uluslara
maledilen birçok uygarsal ve inançsal buluşların onların ürünü olduğu kabul
edilmektedir. Onlardan kalan Gılgamış Destanı'yla Enuma Eliş(Gökyüzünde) adlı
yaratılış efsanesi, başka uluslara maledilen birçok inançların Sümer kaynaklı
olduklarını kesin olarak meydana çıkarmıştır. Örneğin artık bilinmektedir
ki Yahudilerin sanılan Tufan tasarımı onlarındır, Suriyelilerin Adonis'e dönüştürdükleri
Babillilerin Tammuz'u onalrın Dumu-zid'idir, Samilerin Anu ve daha sonra Yunanlıların
Uranus'a dönüştürdükleri tanrıların babası onların An'ıdır, Akdeniz'in ünlü
Kybelesi onların Ki (Toprak ana)'sidir, Samilerin ilkin İştar ve Asarte'ye
dönüştürdükleri onların İnanna'sıdır. Samilerin Sin'i onların Nanna (Ay-tanrı)
ve Şamaş'ı onların Utu(Güneş-tanrı)'sudur Samilerin Ea'sı onların Enkisi'dir.
Yunanlıların Hades'i onların Kur(Ölüler ülkesi)'u ve Elysion'u onların Dilmun(Cennet)'udur,
Yunanlıların Persephone'si onların Ereşkigal'idir, Yunanlıların ünlü yedi
bilge'si Mezapotamya'nın en eski yedi kentine uygarlığı getiren Sümer bilgeleridir.
Bu örnekler daha da çoğaltılabilir.
Sümer uzmanlarından N.K. Sandars şöyle
demektedir: "Gılgamış, elbette bir İskender, bir Odysseus, bir Herakles,
bir Samson, bir Dermot ya da Gawain değildir. Ama Gılgamış'ın öyküsü anlatılmamış
olsaydı bu kahramanların hiçbiri şimdiki ölçüde hatırlanmazdı." Çünkü
çeşitli tasarımların ortaya koyduğu bu kahramanlar Sümer'li Gılgamış'tan pek
çok şey almışlardır. Sandars'ın da belirttiği gibi örneğin "ortaçağın
İskender'inde Gılgamış'ın birçok özelliğini bulabiliriz". Dermot'la dövüşen
vahşi adam, Gılgamış'la dövüşen Enkidu'nun tıpkısı denilebilir. Birçok tanrıları
Anadolu'ya maleden Halikarnas Balıkçısı(Cevat Şakir Kabaağaçlı) bile "Büyük
ana tanrıçanın sevgilisi Attis'in menşeini bulmak için Sümer'lere gitmeli"(Anadolu
Tanrıları, İstanbul 1962, s. 89) der ve onu Sümer'lerin Dumu-zid'ine bağlar.
Samiler, Mezapotamya'yı istila edince Sümer tanrılarını benimsemişler, ne
var ki onların adlarını ve özelliklerin çoğunu değiştirmişlerdir. Kaldı ki
Mezapotamya'nın çeşitli kentlerinde de ortak tanrılar aynı adla anılmazlardı.
Ayrıca, her kentin koruyucu özel bir tanrısı da vardı. Kimi kaynaklarda bu
adlar birbirlerine karıştırılmış ve Sümer tanrıları çoğunlukla Sami dilindeki
adlarıyla tanıtılmıştır.
Sümer tanrılarının adlarını yeniden düzenleyen Prof.
Kramer'e göre önce su vardı. Tanrı An (Gök. An-sar: Tüm gök)'la tanrı Ki(Toprak.
Ki-sar: Tüm dünya) bu sudan doğdular. Onların birleşmesinden Enlil(Hava) meydana
geldi, gökle toprağın arasını doldurdu. Enlil, karanlık göğü aydınlatmak için
Nanya (Ay)'yı yarattı. Nanna da Utu (Güneş)'yla İnanna (Aşk ve savaş)'yı yarattı.
Samilerde bu tanrılar Sin (Nanna), Şamaş(Utu) ve İştar(İnanna) adlarıyla anılırlar.
Enlil ilkin An (Samilerde Anu)'ın buyrukalrını yerine getiriyordu, sonra dünyayı
Ki'nin elinden alarak yönetmeye başladı, daha sonrada An'ın yerine geçti ve
bütün evrenin egemeni oldu, aynı zamanda Nippur kentinin koruyucusuydu.
An'la
Ki'den doğan bir başka tanrıda tatlı suların ve bilgeliğin tanrısı Enki (Samilerde
Ea. Prof. Kramer "An'ın çocuğu olduğu söylenebilir" demekle yetiniyor,
Enuma Eliş'de ileri sürülen bu doğumu kesin bulmuyor)'dir, sanatı koruyor
ve derinde yaşıyordu. Enlil toprağın egemenliğini eline geçirdiği sırada İnanna'nın
ablası gök-tanrılaçalardan Ereşkigal'i Kur(Yeraltı ülkesi)'a kaçırmıştı. Bu
yeraltı ülkesinde Annunaki (yargıçık yapan ve An'ı soyundan gelen yeraltı
tanrıları)'ler vardı, ülkenin kapısını Neti(Samilerde Nedu) bekliyordu. Gılgamış
Destanı'nda bunlardan başka şu tanrıların adları anılmaktadır: Adad (Fırtına
yağmur tanrısı), Antum (An'ın karısı), Absu (Tanrıları meydana getiren su),
Aruru (Yaratıcı tanrıça. Endiku'yu kilden yarattı), Aya (Utu'nun şafağı ve
gelini), Belit-Şeri (Yeraltı yargıçlarının zabıt katibi), Dilmun (Cennet.
Sadece tanrılar gidebiliyor, bir de tufan'dan kurtulup ölümsüzleştirilen Utnapiştim
ya da başka bir anlatımdaki adıyla Ziusudra orada yaşıyor), Dumuzi (Ya da
Dumu-zid. Samilerde Tammuz ya da Temmu. Verimlilik tanrısı. Çoban demek. İnanna'nın
da kocası), Endukugga ve Nindukugga (Yeraltı tanrı ve tanrıçası. Enlil'in
ana-babası), Enkidu (Aruru'nun yarattığı yabanıl yaratık. Daha sonra hayvanların
koruyucu tanrısı oluyor), Enugi (Sulama tanrısı), Haniş (Kötü havayı haber
veren göksel varlık), Humbaba ya da Huvava (Sedir ormanı bekçisi canava, Anadolu'lu
bir tanrı olduğu sanılıyor), İgigi (Gök tanrılarının ortak adı), İnsan-akrep
(Tanrıların karşıtı. Su tarafından tanrılarla savaşmak için birçokları yaratılmış.
Güneşin battığı yerde nöbetçi), İrkalla ( Ereşkigalin bir başka adı), İşullana
(An'ın bahçivanı. Aşkına karşılık vermediğinden ötürü İnanna tarafından köstebeğe
dönüştürüldü), Lugabanda (Çoban-tanrı. Aynı zamanda kral. Gılgamış'ın babası
ya da koruyucusu), Mammetum (Alınyazısı-tanrısı), Namtar (Uğursuzluk şeytanı,
hastalık getirici. Yeraltı ülkesinin başpapazı), Nergal (Yeraltı tanrı.Ereşkigal'in
kocası), Ningal (Ay tanrısının karısı, güneşin annesi), Ningirsu (Ninurta'nın
eski adı. Verimlilik tanrısı), Nirnurta (Ningirsu'nun yeni adı. Savaş ve bereket
tanrısı), Gizzida ya da Ningizzida (Bereket tanrısı. Hayat ağacının efendisi
olarak niteleniyor. Büyü de yapıyor. Daha sonra Dumu-zid'le birlikte göğün
kapısını bekliyor), Ninhursag (Ana tanrıça. Ki'nin başka adı. Enki'nin karısı),Ninki
(Ninhursag ya da Ki'nin bir başka adı olduğu sanılıyor. Destanda Enlil'in
annesi), Ninsun( Bilgelik tanrıçası. Lugulbanda'nın karısı ve Gılgamış'ın
annesi), Nisaba (Tahıl-tanrıça), Puzur-Amurri (Utnapiştim'in dümencisi), Samukan
(Sığırların tanrısı), Siduri ya da Sabit (Şarap yapımcı kadın. İnanna'nın
bir başka adı olabileceği öne sürülüyor), Silili (Göksel kırsak, göksel aygırın
da annesi), Şullat (kötü hava habercisi. Haniş'in bir başka biçimi) Şulpay
(Şölen yöneticisi tanrısı) Ubara-Tutu (Utnapiştim'in babası, mitolojik kral),
Utnapiştim (Sümerlilerin Ziusudra'sına Samilerin verdiği ad. Ünlü tufan kahramanı),
Urşanabi (Utnapiştimin'in kayıkçısı. Dilmun'a gitmek için ölümcül suları hergün
geçiyor), Yedi bilge (Yedi kente uygarlık getiren getiren Sümer bilgeleri)
Tanrılar ve Tanrıçalar:
Ab-zu: Yeraltı tanrısı. Apsu(ya da Absu)'da denir. İlk insanlar,
yaşamın sarmal gelişimini mevsimlerde izlemişler, doğum-ölüm döngüsünü yeraltı
sularına bağlamışlardır. Yeraltı suları, ilkbaharda bütün doğaya canlılık
verirler, yazın göklere doğru yükselirler, sonbaharda yağmurlarla yeniden
insanın yaşadığı toprağa düşerler, kışın da toprağın altındaki yerlerine dönerler.
Bu döngü her yıl böylece tekrarlanır. Su mevsimi gelince, her yl doğayı yeniden
canlandırır. Bu yüzden Ab-zu, canlandırıcı bir tanrıdır.
Akrep İnsanlar: Akrep insanlar ülkesi. Tufan varsayımının ilk
biçimi Sümerler'in Gılgamış öyküsünde anlatılır. Tufandan kurtularak ölümsüzlüğe
kavuşan Utnapiştim'in oturduğu yer, Akrep ülkesini aştıktan sonra varılan
yerdir. Gılgamış, ölümsüzlüğe ulaşmanın çaresini öğrenmek için büyük dedesi
Utnapiştim'e gitmek için bu ülkeden geçer.
An: Gök-tanrı. Anum da denir. Savaş tanrısı İştar'ın kocasıdır.
Yunanlıların Zeus'uyla eşdeğerlidir, tanrılar tanrısıdır. Sümer inançlarında
Enlil(toprak) vr Enki(okyanus) ya da Ea'yla birlikte büyük tanrılar üçlüsünü
kurarlar.
Anşar: Gökyüzü tanrısı. Yeryüzü tanrısı tanrısı Kişar'la birlikte
dişi yılan Lakamu'yla erkek yılan Lakmu'nun çocuklarıdır.
Annunaki'ler: (Sümer) İkinci derece tanrılar. Bunlar baştanrı Marduk'tan
kendilerine bir hizmetçi vermesini istemişler, o da insanı yaratmış.
Arallu: Cehennem ülkesi. Sümer inançlarına göre, cehennem
ülkesini yöneten önce tanrıça Ereşkigal'miş, sonra çok güçlü bir tanrı olan
Nergal onunla evlenerek cehennem ülkesinin kralı olmuş.
Aruru: Sümer tanrıçası. Sümerlerin ünlü Gılgamış destanında
adı geçen, A-Ru-Ru biçiminde de yazılıyor. Uruk kentinin genç kızları, nişanlılarını
sabahtan akşama kadar çalıştıran kral Gılgamış'ı ona şikayet ederler. O da
Gılgamış'ı başka konularda oyalasın diye Enkidu'yu yaratır.
Boğa: Bolluk ve güçlülük simgesi. Hayvan tapımının en önemli
tanrılık hayvanlarından biri olan boğa'ya ilkin Sümer inanaçlarında rastlamakla
birlikte boğanın kutsallığı inancının hemen bütün ilkel inançlarda yer aldığı
görülür. Bütün mitolojilerde boğa, dölleme ve kuvvet olarak erkek gücünü simgeler.
Sümerlerde boğa, erkek insan başlı olarak tasarımlanmıştır. Boğa tapımı, bütün
sami dinlerinde süregelerek Antikçağ Yunan ve Roma inançlarına kadar gelmiştir.
Boğa eski Yunan'da Zeus'ün, Roma'da Jüpiter'in simgesidir.
Ea: Su-tanrı. Enki adıylada anılır. Sümer-Akad inançlarında
evrenin ana öğesi su'dur. Daha açık bir deyişle Sümer evreni gök (An), toprak
(Enlil)ve su (Enki) olmak üzere üçe ayırmakla beraber bunların temel ve tümünün
yaratıcı öğesi olarak su'ya tapmışlardır. Bu bakımdan, Ea büyük yaratıcı tanrıdır,
göğü ve toprağı o yaratnıştır, aynı zamanda tüm bilgeliktir ve bundan ötürüde
büyüsel etkiler onun yardımıyla elde edilir, yaşam kaynağı olduğundan ötürü
bolluğuda simgeler. Sümer tapınaklarında Ea'nın kendisi olarak bir kap içinde
kutsal su bulundurulurdu, bu sudan içen hastaların iyileşeceğine ve güçsüzlerin
güçleneceğine inanılırdı. Tapınak rahipleri de balık biçiminde giysiler giyerlerdi.
Hıritiyanların İsa'ya tasarladıkları balık niteliğinin de kaynağı Sümerlerin
bu inancı olsa gerektir. Sümer inançlarında Ea'dan önce, bir su ilkesi olan
Ab-zu(ya da Ab-su) inancı alır.
Enkidu: Gılgamış'ın arkadışı. Engidu biçimindede yazılmaktadır.
Kimi incelemeciler onun bir insan olmadığını, belki de bir aslan olduğunu
ileri sürmektedirler.(Örneğin, Bkz. Challaye, Dinler Tarihi, İstanbul 1960,
s. 116). Vücudu kıllarla kaplı, çok bilgeli bir varlıkmış. Bir başka anlatıma
göre de kralı olduğu kenti kalkındırmak isteyen Gılgamış, ülkesinin bütün
erkeklerini işe koşarmış. Kadınlar kocalarını, genç kızlar nişanlılarını göremez
olmuşlar. Bu yüzden kralı, tanrı Aruru'ya şikayet etmişler. Kadınları haklı
bulan tanrı da krala bir arkadaş yaratarak onu başka serüvenlere yöneltmek
istemiş ve tanrı Anum'a benzeyen toprak vücutlu, çok iri ve vahşi Enkidu'yu
yaratmış. Bu yaratık Gılgamış'ın yaşamında büyük çapta etken olanlardan biridir
ve sonunda da onun uğrunda ölür. Öyküye göre tanrıça İştar, krala aşık olmuş.
Ama onun bütün sevgililerini öldürdüğünü bilen Gılgamış, tanrıçaya yüz vermemiş.
İştar da ondan öç almak için üstüne azgın bir boğayı saldırtmış. Gılgamış
ancak Enkidu'nun yardımıyla boğayı altedebilmiş. Buna çok kızan İştar da Enkidu'nun
canını almış. Enkidu'nun ölümü, Gılgamış'ın ölümden korkup ölümsüzlüğü aramasının
nedenidir. Bir başka anlatıma göre de Gılgamış, ölüler ükesinde arkadaşıyla
görüşür. Enkidu'nun ona ölümün ne denli kötü olduğunu anlatması, Gılgamış
destanı'nın en şiirli bölümüdür.
Enlil: Yeryüzü-tanrı. Bel ya da Belum adıyla da anılır. Baal'le
birlikte bütün bu adlar, Mezapotamya'nın en büyük tanrısını dile getiren tanrı
anlamındadır. Enlil, tanrı Anum'un oğluydu, zamanla babasının yerine geçerek
baştanrı yerine yükseldi. Yeryüzüne hakim olan, onu yöneten odur. Sümer inançlarında
bir tufan meydana getirerek insanları cezalandıran da odur. Atmosfer güçlerini
de o yönetir; şimşekler fırtınalar, onun buyruğundadır. Karısı Ninlil ya da
Belit'le birlikte Elam dağlarında oturur. Nippur sunağı ona adanmıştır. Özellikle
sümerler en çok onu saymışlar ve en çok ondan korkmuşlar. Ne var ki Mezapotamya'nın
çok uzun tarihinde tanrılar zamanla yer değiştirmekte, oğullar babalarının
yerini almaktadır. Belli bir zamanda hangi tanrı sayılıyorsa, bütün tanrıların
onun tarafından yaratıldığına inanılmaktadır.
Ereşkigal: Yeraltı ülkesi tanrıçası. Yeraltı ülkesi tanrısı
Nergal'in karısıdır. Sümer inançlarına göre, ilkin cehennemi (Arallu) tek
başına Ereşkigal yönetirmiş, tanrıların bir şölenine çağrılınca cehennemden
ayrılmadığı için kendi yerine bir temsilci göndermiş, bütün tanrılar bu temsilciyi
ayağa kalkıp selamlamışlar, sadece tanrı Nergal yerinden kıpırdamamış, bunu
duyan ve çok kızan Ereşkigal, tanrı Nergal'i yakalatıp cehenneme getirmiş,
ama Nergal, cehennemin için altüst ederek Ereşkigal'i tahtından indirmiş,
cehennemin kralı olmuş ve Ereşkigal'le evlenmiş.
Kingu: Devler ve canavarlar ordusunun komutanı. Torunlarına
kızan Tiamat, devlerden ve canavarlardan bir ordu kurarak tanrılara saldırır,
bu ordunun başına getirdiği korkunç dev Kingu'ya kaderin iplerini verir. Tanrılarda
kendilerini savunmak için tanrı Marduk'u başkomutan yaparlar. Marduk devleri
yakalayıp cehenneme gönderir, kaderin iplerini de Kingu'dan alarak kendi boynuna
takar. Marduk'un büyük ve evrensel eğemenliği böylece başlar.
Kişar: Yeryüzü tanrı. Ünlü Sümer tanrıları Anum, Enlil ve
Ea, onun gökyüzü-tanrı Anşar'la birleşmesinden doğmuş ya da oluşmuştur. Kişar
dişi, Anşar erkektir.
Lakmu: Erkek-yılan. Dişi-yılan Lakamu'yle birlikte dünyaya
gelmiş. Sümerlerin yaratılış tasarımlarını anlatan Enuma Eliş (Gökyüzünde)
adlı yapıta göre (bu yapıtın İ.Ö. VII. yüzyılda yazıldığı sanılıyor) bu iki
yılan Apsu'yla Tiamat'ın birleşmesinden olmuşlar. Bu iki yılanın birleşmesinden
de Aşar ile Kişar dünyaya gelmiş. Yeryüzüyle gökyüzü böylece oluşmuş.
Lilitu:Dişi gece demonu. Rüzgarla gelen felaketler, hastalıklar,
veba ve ölümden sorumlu görülmekle birlikte, belkide daha fazla insanların
cinsel yaşamlarına müdahalede uzmanlaştıklarına inanılır.
Moummou: Sonsuzuk-tanrı. Kimi metinlerde Apsu'yla Tiamat'ın
oğlu, kimi metinlerde de Apsu'nun veziri olarak gösterilmektedir. Mummu biçiminde
de yazılıyor.
Nana: Ana-tanrıça Kybele'nin adlarından biri. Nina ve İnnina
da denir. Akad'lar kendi dillerinde onu aynı anlamda İştar sözcüğüyle çevirmişlerdir.
Ana ve Anna sözcükleri de bu kökten türemedir. Mezapotamya mitolojisinde Nane
adıyla tanrı Enzu'nun ve kimi yerde de tanrı An'ın kızı olarak gösterilir,
aşk ve savaş tanrıçası sayılır. İ.Ö. V.I. yüzyılda Babil'de Annumitu adıyla
anılmıştır.
Ningirsu: Savaş-tanrı. Urningirsu da denir. Tanrı Enlil'in
oğludur. Anu'nun kızı olan tanrıça Bo'yla evlidir. Tanrıça Bo, tanrıça İştar'dan
önce Lagaş bölgesinin toprak-ana'sıydı. Savaş tanrının yirmi dört çeşit silahı
varmış ki bunlardan herbiri bir devi simgelermiş. Ningirsu'nun annesi de Ninlil
adını taşır ki Enlil'in karısıdır.
Ninhur Sag: Kış bölgesi tanrıçası. İ.Ö.III. b.nyılda tapılmıştır.
Ninlil ile kardeş çocuklarıdır.
Ninlil: Tanrı Enlil'in karısı. Nirginsu'nunda annesidir.
Pazuzu: Ateş-peri. Kuş ayaklı, kanatlı ve insan ellidir. Hastalıkları
iyi ettiğine inanılır. Hastaların boynuna onun resmini taşıyan muskalar asılırmış.
İkircikli özelliği olarak güneydoğudan estirdiği rüzgarlarla vebayıda beraberinde
getirdiğine inanılan demon.
Sin: Ay-tanrı. Sümerlilerin en büyük kozmik tanrısıdır. Güneş-tanrı
Şamaş'la yıldız-tanrı İştarın babasıdır. Evren-tanrı Enlil'le evren-tanrıça
Ninhil'in oğludur. Akad'lar, eski Araplar ve Hitit'lerce tapılmıştır. Tevrat'ta
da onun sözü edilir ve peygamber İbrahim'in çıktığı kent olan Ur'da onun egemen
olduğu anlatılır. Sin, Sümer inançlarında birinci büyük tanrı üçlüsündendir.
Kimi incelemeceiler bunu Mezapotamya'ya göçeden Sami ulusların etkisiyle bağlarlar.
Şullat: Fırtına ve kötü hava habercisi tanrıça.
Tiamat: Tuzlu su-tanrıçası. Tatlı su-tanrı Apsu (ya da Ab-zu)'yla
birlikte evrenin ilk varlıklarıdır. Sümer'lerin Enuma Eniş (Gökyüzünde) adlı
yaratılış efsanelerinde evrenin bomboş olduğu bir ön zamanda bu iki varlığın
bulunduğu belirtir. Evren, bütün tanrılar ve insanlar bu iki varlıktan, eşdeyişle
su'dan meydana gelmiştir. Tatlı ve tuzlu suların birleşmesinden ilkin erkek
yılan Lakmu (Lagma biçiminde de yazılıyor)'yla dişi yılan Lakamu (Lagama biçimindede
yazılıyor) doğuyor.Bunların birleşmesinden de Anşar (Gök. An-sar biçiminde
de yazılıyor) ve Kişar (Toprak. Ki-sar biçiminde de yazılıyor) meydana geliyor.
Tanrılar ve insanlar işte bu gökle yerin birleşmesinden doğuyorlar.
Temmuz: Sümer'lerin Dumuzi'sinin Sami'lerdeki adı. Tamuz ve
Tammuz biçimlerindede yazılır ve söylenir. Kaynağı Sümer tanrısı Dummuzi olan
Temmuz giderek Anadolu'da Attis ve Adonis'e dönüşmüştür. Bütün bunlar bitkilerin
ölen ve yeniden dirilen tanrısı'dırlar. Bu tasarım, doğanın sonbaharda ölüp
ilkbaharda yeniden canlanışını simgeler. Bu tanrılarda doğa gibi, sonbaharda
ölüp ilkbaharda yeniden dirilerek aşk ve bereket getirirler. Sonbaharda ölümleri
aşk yüzündendir, kışı yeraltı ölüler ülkesinde geçirişleri aşk yüzündendir,
ikbaharda yeryüzüne dönüşleri aşk yüzündendir. Sümerlerden Yunanlılara kadar
çeşitli bölgelere ad değiştirerek süregelen bu temel efsanede aşk ve şehvet
doğurganlığın, bereketin, bolluğun simgesi sayılmıştır. Doğal yılın en verimli
ayı sayılan Temmuz ayı da adını burdan alır. Bu tanrının sevgili ya da karısı
da Sümerlerde İanna ya da İnanas, Samilerde İştar ya da Aştart ya da Aştoret'tir.
Kimi anlatımlarda yeraltı ülkesine giden Temmuz değil, Aştart'dır. Orada tutuklanmış,
bu yüzdende yeryüzünde aşk ve bereket kalmamıştır. İnsanların ve hayvanların
üremesi durmuş, bitkiler açmaz ve tohum vermez olmuştur. Tanrılar bunu önlemek
için kadınsı bir erkeği yeraltına göndererek Aştar'ın yeniden yeryüzüne dönmesini
sağlamıştır. Akad anlatımlarındaysa İştar, genç kocası Temmuz'u aramak için
yeraltı evrenine iner. Sümer anlatımlarında İnanna, yeraltı evlerinden çıkabilmek
için, kocası Dumuzi'yi rehin bırakır. Ama bütün bu anlatımlarda tanrı ve tanrıçalar
kış aylarını yeraltında, yaz aylarını yeryüzünde geçirirler; ölür ve yine
dirilirler, ölmekle doğadaki canlılığa son verir ve dirilmekle doğayı canlandırırlar.
Utu: Güneş-tanrı. Ud ya da Ut da denir. Mezapotamya metinlerde
Babbar, Asur ve Hitit metinlerinde Şamaş adıyla anılır. Adalet-tanrı Kittu
ve hak-tanrı Meşarru onun çocuklarıdır. Sümer zincirinde ilkin var bulunan
su'dan An(Gök) doğuyor, sonra Ki(Toprak) ve bunalrın birleşmesinden Enlil(Hava)
doğuyor, işte Nana(Ay)-Utu, (Güneş)-İnanna (Aşk ve savaş) onun çocuklarıdır.
Utnapiştim: Sümer'lerin Nuh'u. Babil diliyle yazılan tabletlerde
bu adla anılan tufan kahramanına Sümer'lerin Ziusudra dedikleri sonradan anlaşılmıştır.
Utnapiştim'e Sümer'lerin
Nuh'u demekten daha iyisi Nuh'a Yahudilerin Ziusudra'sı demektir, çünkü bu
öbüründen onbeş yüzyıl öncedir. Şurrupak kentinde kralmış, bilgeymiş ve rahipmiş.
Adının sözcük anlamı "hayatı gören"dir. Ubara-Tutu'nun oğluymuş.
Tufan'ı atlattıktan sonra ölümsüzlüğe kavuşan ve tanrılarca Dilmun(Cennet)'da
yaşamasına izin verilen Utnapiştim aynı zamanda atası bulunduğu Gılgamış'a
ünlü su baskınını şöle anlatır: İnsanlar çoğalıp gürültü yapmaya başlamışlar.
Tanrıların gözüne uyku girmez olmuş. Bunun üzerine insanları yok etmeyi planlamışlar.
Tanrı Ea "önceden verdiği sözü tutarak" bu karardan Utnapiştim'i
haberdar etmiş ve bir gemi yapmasını sağlamış. Geminin yapımı bitince tufan
patlamış. Öğlesine korkunç bir kasırga başlamışki "tanrılar bile korkularından
göğün en yüksek katına kaçmışlar, orada sokak köpekleri gibi titreyerek duvar
dibine sinmişler". Altı gün ve altı gün gece boyunca gök ve yer birbirine
karışmış. Öyle ki " cennetin ve cehennemin tanrıları ağlayışıp durmuşlar".
Yedinci gün başladığında tufan yatışmış, Utnapiştim'in gemisi de Nisir dağının
tepesine oturmuş. Orada gemiden inip adak kurbanını kesmişler. "Tanrılar
tatlı kokuyu alınca dağın başına sinekler gibi üşüşmüşler". Tufan'ın
düzenleyen tanrı Enlil çok kızmış, tanrı Ea'ysa kendisinin haber veridiği
yadsımış ve "bilge kral Utnapiştim olacakları düşünde görmüş" deyip
işin içinden sıyrılmış. Çaresiz kalan tanrılar toplanmışlar ve Utnapiştim'le
karısına ölümsüzlük bağışlayıp "çok uzakta" yaşaması için Dilmun'a
yerleştirmişler. Bu yüzden Sümer'ler ona Uzaktaki de derler.
|