Osmanlı devri Şafii fakihleri Minhacü’t-talibin’in meşhur üç şarihini öne çıkarmıştır. Hayatının önemli bir kısmını Hicaz’da geçiren İbn Hacer ilim ve amel açısından daha yetkin olduğu düşünüldüğünden belli bölgeler onun otoritesini esas almış, Mısır bölgesi Şafiiler’i ise daha çok Remli’yi tercih etmiştir. Çok geçmeden İbn Hacer ile Remli birbirine denk iki otorite sayılmış ve şeyhayn örneğinde görüldüğü gibi bu iki şarihin birleştiği hususlar itiraz edilemeyen konular arasına girmiştir. Sonraki dönemde telif faaliyetleri adı geçen üç müellife ait eserler üzerine önce haşiyeler, ardından takrirler yazılması şeklinde gelişmiştir. Osmanlılar’ın Mısır’ı fethinden itibaren başlayan haşiye ve takrir geleneği giderek zayıflasa da bu çerçevedeki literatür XX. yüzyıla kadar devam etmiştir.
Mısır’da Memlükler döneminde dört Sünni mezhebe eşit düzeyde geçerlilik sağlanmış olmakla birlikte Şafii mezhebi ayrıcalıklı konumunu Yavuz Sultan Selim’in burayı zaptetmesine kadar sürdürmüştür. Osmanlı devrinde siyasi ve idari açıdan Hanefi mezhebi imtiyazlı hale getirilmiş olsa da Şafii mezhebi toplum nezdindeki hakim konumunu devam ettirmiştir. Bu konum giderek zayıflamakla birlikte günümüze kadar gelmiştir. Osmanlı döneminde Hanefi mezhebi resmi mezhep olmasına rağmen Şafii mezhebi geleneksel ilmi faaliyetlerini Mısır, Şam, Irak, Hicaz ve Yemen’de güçlü bir şekilde sürdürmüş, diğer bölgelerdeki Şafiiler, özellikle çoğunluğu bu mezhep mensubu olan Endonezya ve Malezya müslümanları adı geçen merkezlerdeki ilmi birikimden faydalanmışlardır.
Günümüzde dünyadaki Sünni müslüman nüfusun büyük çoğunluğunu Hanefi ve Şafiiler oluşturur. En yoğun Şafii nüfusu Endonezya ve Malezya’da bulunmaktadır. Ayrıca Kafkaslar’dan başlayarak güneye doğru Azerbaycan, Türkiye’nin doğu kesimleri ile (özellikle Elazığ, Bingöl, Van, Bitlis, Muş, Ağrı, Hakkari, Diyarbakır illeri) İran’ın batı kesimleri, Kuzey Irak ve Suriye üzerinden Ürdün’e kadar çizilecek koridorda ve Yemen’in özellikle Hadramut bölgesinde yoğun bir Şafii nüfusu mevcuttur. Mısır ve diğer bazı Doğu ve Orta Afrika ülkeleri yanında Batı ülkelerinde yaşayan müslümanlar arasında önemli oranda Şafii mezhebi mensuplarının varlığından söz edilebilir.
Bırakın Fikirleriniz Özgür Kalsın ! https://www.alternatifforum.org
Dunyadinleri.Com Yöneticisi
Yorumlar : 0
Şafii Mezhebinin Kuruluş ve YayılışıYorumlar : 0
İmam Şafii'nin Talebelerinden Sonraki Kuşağın Mezhepleşmeye Genel KatkılarıYorumlar : 0
Kavl-i Cedid Dönemi Talebeleri ve Şafii Mezhebinin Teşekkülüne KatkılarıYorumlar : 0
Şeyhayn Dönemi ve Şafii Mezhebinin İstikrar KazanmasıYorumlar : 0
Şafii Mezhebinin Oluşumunda Talebelerin Rolüne Genel BakışYorumlar : 0
Haşiyeler DönemiYorumlar : 0
Selçuklu ve Eyyubi Dönemi Medreselerinin Şafii Mezhebinin Gelişimine KatkısıYorumlar : 0
Şafii Mezhebinin Teşekkülünde Kavl-i Kadim Dönemi Talebelerinin Rolü