Şafii Mezhebinin Abdest, Fatiha, Besmele, Seferilik, Vitir, namaz, vacip, Teravih, Zekat, Oruç, Kefaret, Kurban, Fıtır, Nikah, Rehin gibi bazı Füru Hükümleri Devamını Oku »
Zahiriler’de (Zahiriyye) naslar dışında sadece sahabe icmaı kabul edilip kıyas reddedildiği için istishabın payına oldukça geniş bir alan kalmasına mukabil Hanefi, Maliki ve Hanbeliler’de dört asıldan sonra gelen istihsan, Devamını Oku »
Füru meselelerinde kıyası geniş biçimde kullanmış olan Şafii bu kavramın teorik boyutunu aynı düzeyde işlememiş, dönemin ihtiyaçları gereği bu hususu özet halinde ele almıştır. Devamını Oku »
Kendi döneminde gerek Irak gerekse Medine çevresinin icma oluştuğunu iddia ettiği hususlarda gerçek anlamda İcma bulunmadığı kanaatine vardığı için Devamını Oku »
Dinî hükümlerin temel kaynağı olan Kur’an’ın tamamı ve Sünnet’in önemli bir kısmı lafız biçiminde olduğundan bunların barındırdığı hükümleri açığa çıkarmak maksadıyla çok yönlü dil çözümlemelerine gid… Devamını Oku »
Şahit olduğu ilmî karmaşa kendisini dinin yorum yoluyla tahrife uğraması endişesine sevkettiğinden Şâfiî, ictihad için bir meşruiyet şeması işlevi görecek ve dinî mesâili objektif kriterler çerçevesin… Devamını Oku »
Osmanlı devri Şafii fakihleri Minhacü’t-talibin’in meşhur üç şarihini öne çıkarmıştır. Hayatının önemli bir kısmını Hicaz’da geçiren İbn Hacer ilim ve amel açısından daha yetkin olduğu düşünüldüğünden… Devamını Oku »
Nevevi’nin Rafii’nin telifatını esas alıp geliştirmesi ve bunlardaki eksikleri gidermeye çalışmasıyla birlikte mezhep imamından beri süregelen telif faaliyetleri en gelişmiş biçimine kavuşmuştur. Devamını Oku »
Şafii fıkhı tahsil etmiş olan Nizamülmülk, Selçuklu sultanları Alparslan ve Melikşah’a vezirlik yaptığı dönemde Selçuklular’ın hakimiyetindeki Irak ve Horasan bölgelerinde köklü imar faaliyetlerine girişmiştir. Devamını Oku »
Ebu İshak el-Mervezi ile Nevevi arasındaki dönemin Şâfii fukahası ve literatürü Irak ve Horasan çizgisinden biriyle irtibatlı olarak geliştiği için fıkıh öğrencisi hangi çizgiden beslenmişse mezhep anlayışı ona göre şekillenmiş buna göre yazmıştır. Devamını Oku »
Ana unsuru aynı olmakla birlikte Irak ve Horasan fıkıh çevrelerinin mezhep aktarımında zamanla birtakım farklılıklar oluşmuş ve bu farklılıkların giderek artmasıyla mezhep iki ayrı gelişme çizgisine ayrılmıştır Devamını Oku »
İbn Süreyc ile başlayan süreçte Şafii mezhebi mensubu fukaha hem mezhep mensuplarına hem dışarıya yönelik ilmi faaliyetler yürütmüştür. Mezhep içindeki tedris faaliyetlerinde hoca ya kendisine veya ön… Devamını Oku »